Havtur ved Hirtshals 2013

Anne og jeg har bare haft den bedste dag på havet sammen med Jesper, Nicolai og Niels.
Turen startede fra Hadsund kl. 4, hvor vi kørte mod Hirtshals med en tætpakket båd på trailer. Vi skulle en tur på havet, og vejret tillod endda en tur på det gule rev. Vi startede med at sejle en times tid, så vi kom ud på 30 meter vand. Vi pilkede nogle flotte torsk på 2,5 kg – 3,7 kg – 4,2 kg. Der blev lidt stille, så sejlede vi lidt længere ud. Så kom vi ud på 40 meter, og torskene blev tilsvarende større – 3,6 kg – 4,6 kg – 5,3 kg. Til sidst var på 50 meter vand – og så var der fest. Vi pilkede torsk på 7,3 og 8,6 kg – det var bare så fedt…. SÅ FEDT!!! Men mine arme blev bare en halv meter længere – en torsk på 7-8 kg, som skal hives op fra 50 meters dybde – det er bedre end fitnesscenter…. Min største torsk var på 8,6 kg, og Annes største torsk var på 2,8 kg. Dagen bød på torsk, makrel, lange, lyssej, mørksej, knurhane, hornfisk – Skøn dag…. 🙂

Pernille Dyrmose Nielsen

Sverige 2013

Så gik turen atter til Sverige – vi var 10 friske fiskere, som var helt klar til en fantastisk tur til Hökensås. Det er svensk natur i særklasse, hvor vi fiskede i mørke søer omkranset af skov. Der er et rigt fugleliv i området, hvor vi oplevede hvinænder, sorthalset lappedykker, rødstribet lom, canadagæs, traner… Der var også meget fod fra elg.
Vi ankom til Hökensås Semesterby sidst på eftermiddagen, og vi fik hurtig pakket ud i hytterne. I den ene hytte boede Steen, Jens, Dan, Felix og Dominix. I den anden hytte boede Louise, Kasper, Marcus, Mads og Pernille. Dominix, Kasper, Marcus og Mads var junior-fiskere, og de glædede sig helt vildt til fiskeriet. Så vi blev hurtig klar til at fiske allerede den første aften. Der er 9 søer, som vi kan fiske i med gult fiskekort. Vi havde fiskekort fra torsdag aften til lørdag aften, og vi nåede at fiske i 5 forskellige søer – Göl39, Store Öjasjön, Björnsjön, Skinnaregölen og Kroksjön. Nogle søer er store, mens andre er små. Så udfordringen var stor nok, idet fiskene i de større søer var svære at finde.

Der var fisk allerede den første aften, hvor Kasper fangede en regnbue (1380 gr.) i Gö-l39 på blink – så var vi i gang. Fredag fiskede vi i Björnsjön, hvor Marcus fangede to regnbuer (1630 gr. og 1730 gr.) på en blank spinner. Desuden tog jeg en regnbue (1420 gr.) på nailblink, som gik inde på lavt vand. Så tog vi hjem og grillede pølser, så vi var klar til aftentrækket… Vi tog over til Göl39 og Store Öjasjön, hvor prøvede lykken igen. Her fangede Dominix en flot regnbue (1750 gr.), og Jens – han var også lidt heldig… J Han fik en regnbue på 1020 gr. lørdag gik turen til Skinnaregölen, selvom den er blevet døbt ”Den kedelige sø” af Jens J. Men jeg syntes nok, at den var okay, idet jeg fik en regnbue (1600 gr.) på blink. Den sidste sø, som vi besøgte var Kroksjön. Drengene gik helt ned i den anden ende af søen – ca. 20 minutters gang – hvor Mads fik en regnbue (1410 gr.) på blink. Der kom fiskekontrollen også på besøg – meget venlig og tålmodig mand – da jeg havde 20 minutters gang tilbage til de andre, så han kunne se fiskekort for os alle.
Humøret var helt i top på hele turen, og der blev ikke sparet på de friske bemærkninger… Der blev grinet af vitser og sjove historier. Det var hygge i topklasse… Vi har dog talt om, at vi skal afsætte 4 gange 20 sv.kr. på budgettet – så har alle mulighed for at fange noget. De fleste kan fange noget i søerne i Sverige, mens andre så kan få fangstgaranti i fiskedammen på færgen hjem… J Ja – det var en skøn tur med nogle skønne mennesker, som jeg håber også deltager næste år. Der bliver en tur igen til Hökensås i Kristi Himmelfartsferien 2014 – så sæt kryds i kalenderen – det har Mads og jeg allerede gjort.

Pernille Dyrmose

Havtur d.23/3 2013

Efter lang tids, “fisketørke”, og masser af skelen til vejrudsigterne i de sidste dage kunne vi endelig komme af med vores abstinenser, og tage til Hirtshals og det gode skib Albatros på en længe ventet havtur.
Efter skuffelsen med få tilmeldinger på Lillebælts turen, var vi lidt forsigtige og reserverede “kun” 12 pladser. Det viste sig heldigvis at det var for pessimistisk, allerede før tilmeldingsfristen udløb måtte yderlige 3 pladser bestilles, og tre dage før afgang lykkedes det at få ekstra 3 pladser, så vi i alt blev 18.
Vi var heldige med vejret, Albatros havde ikke været ude i de forrige 3 ugen, og torskene var der også (altså ude i vandet),på første stop var det lidt småt med fangster, men så fandt skipper fiskene, og det begyndte at ligne noget. Min næsten sidemand fik 3 torsk på en gang og jeg hørte at en anden tog 5 stk i et træk.
Hvordan det hænger sammen ved jeg ikke, men det viste sig at agterstavnen var det bedste sted at være idet der her af 6-7 mand blev landet 72 torsk, men det var nu heller ikke så ringe andre steder idet der i alt kom 140 pæne torsk med hjem. Og så skal vi lige huske på at ikke alle fiskede lige effektivt, idet nogle ikke havde det så godt med skibets bevægelser, der mest var en følge af tidlige dages hårde vejr
Jeg synes også jeg lige vil omtale den fine service om bord. Efter hvert træk mødte vi blot op med vores fangst, og skippers hjælper tog så indmaden ud af fiskene, det var rigtig dejligt, at være fri for det, da vi trætte nåede hjem.
Et enkelt uheld skete idet da han gik fra borde snublede på landgangen, der ikke var gjort ordentlig fast, bøjede ribben var resultatet.
Hardy

Lørdag d, 23/2 2013 var jeg en tur i Hirtshals og fiske da det ikke var til at få noget agn hvor jeg bor så ringede til Hirtshals og fik agn der kl 09 var jeg på plads ude på den yderste mole som vi kan køre til jeg havde lige fået sat stangen i og så var der en fladfisk på solen skinnede og der var vind stille jeg havde to stænger i brug der var lidt stille efter den første men ved 10 tiden begyndte det at lysne så var der bid på to stænger det var en torsk og flad torsken målte 45 cm og vejede 1,2 kg og skrubben var på 34 cm og vejede 360 g tiden gik og da kl var omkring middag havde jeg 6 stk fladfisk og to torsk men det var samme størrelse som de andre ved 13 tiden fik jeg så et godt hug først troede jeg det var to flade men da jeg så kunne se var det en torsk på 2,4 kg og målte 52 cm da dagen sluttede og jeg ville til at tage hjem havde jeg fanget 9 stk fladfisk og 4 stk torsk så det var ikke så dårligt endda.

Hans Jørn Dahl

Så gik turen til Sverige anno 2012…

Torsdag meget tidlig morgen den 3. maj kørte to biler mod Frederikshavn, idet vi skulle med færgen kl. 7.15 på den årlige tur til Sverige. Destinationen var atter Hökensås Semesterby, hvor vi skulle opleve den svenske natur og 9 fiskesøer. Vi var 8 friske fiskere, som var klar til kamp: Jens, Erik, Hardy, Bent, Dan, Mads, Anne og undertegnet.
Da vi ankom til Göteborg kørte vi straks mod øst, og allerede kl. 13.30 rullede vi ind på parkeringspladsen i Hökensås. Derved havde vi eftermiddagen til at finde os til rette i hytterne, idet vi først måtte fiske fra kl. 18. Men Mads og Anne havde travlt med at få rigget grejet til, idet de kunne fiske i en børnesø med det samme. Der gik ikke lang tid, før to stolte børn havde fanget en ørred hver. Mads slap sin ørred ud i søen igen, idet den skulle vokse sig større, men Anne kom stolt hjem med sin (Regnbue: 400 g, 35 cm). Sidst på eftermiddagen spiste vi i cafeen, så vi var klar til at fiske samme aften. Da vi kørte ud til de første to fiskesøer, så vi Sverige fra sin absolutte smukkeste side – solen skinnede fra en blå himmel, og de nyudsprungne birketræer stod i kontrast med de mørkegrønne grantræer. Vi havde bestemt os for Göl 39 og Store Öjasjön, som var to søer tæt på hinanden. Vi fiskede et par timer, og Mads fangede en fin bækørred på en gul spinner (Bæk: 550 g, 38 cm) i Göl 39 søen. Vi var lidt mærket af en tidlig start på dagen.

Fredag morgen blev skudt i gang med noget af den mad, som Jytte havde købt og pakket til os inden afrejse – tusind tak for det. Vi aftalte over morgenbordet, at dagens fiskeri skulle starte i Ibbesjön. Vi kom ud til en smuk sø, hvor et par sortstribet lomvier dykkede efter småfisk. Der var spredt skydække, men solen kiggede ofte frem. Søbredden var meget sumpet, så gummistøvler var absolut nødvendigt. Men Anne glemte at kigge sig for, så hun smuttede i et mudderhul til midt på lårene. Men der var heldigvis ikke langt hjem, så hun var hurtig tilbage ved fiskestangen med tørt tøj på og poser i støvlerne. Efter et par timer fangede Hardy dagens første ørred med en orange flue efter bombarda flåd (Regnbue: 1710 g, 51 cm), som han var rigtig stolt af. Anne havde en stor ørred på, men hun panikkede fuldstændig, så den hoppede desværre af.

Efter frokosten tog vi ud til en større sø Björnsjön, hvor der var to fine broer ud fra bredden. Bent og Jens gik over til en pynt, hvor de fiskede i svag modvind. Det skulle vise sig, at være rigtig klogt, idet der blev fanget rigtig godt – Mads og Anne stødte hurtig til ?. Bent fangede tre ørreder (Regnbue: 1670 g, 50 cm / 1380 g, 49 cm /Bæk 700 g, 42 cm), Jens fangede fire ørreder primært på banan-powerbait (Regnbue: 980 g, 44 cm / 1190 g, 47 cm / 1100 g, 44 cm / 1070 g, 42 cm), Anne fangede en ørred (Regnbue: 1250 g, 42 cm) og Mads fangede to ørreder (Regnbue: 1200 g, 49 cm / 1790 g, 53 cm). Ørrederne blev fanget på sort flue efter bombarda eller gul powerbait med banansmag, idet fiskene ikke ville have pink powerbait med jordbærsmag… ? Jens havde godt nok fanget en grim og mager han-fisk – tæller den med i regnskabet? Ja – mon ikke… ?. Hardy og Dan stod på den modsatte pynt, hvor Dan fangede en fin ørred (Regnbue: 760 g, 40 cm). De fiskede ganske ivrigt, men de havde kun få hug. Jeg havde forsøgt flere steder rundt om søen ud held, så jeg gik til sidst ud på en af flydebroerne. Anne ville ikke fiske mere, så jeg smed hende line ud med powerbait, mens jeg ville kaste med min egen stang. Jeg nåede kun få kast, før jeg kunne høre bremsen på Annes stang. Så ørrederne kunne også godt lide hvidløg… Erik måtte lige komme mig til undsætning, idet min egen stang blev filtret ind i Annes, men med fælles hjælp hev jeg en fin ørred ind (Regnbue: 1020 g, 44 cm).

Klokken nærmede sig otte, før vi var færdige med at fiske, og så var det jo spændende, hvor store ørrederne var. Hardy var meget koncentreret omkring opmåling og vejning, idet han havde rekorden. Men den blev slået af Mads, idet hans ørred vejede 80 gram mere og 2 cm længere – det var Mads bestemt ikke ked af… ?. Vi afsluttede en fantastisk dag med pølser på grillen og en kold øl.

En ny dag, og vi var atter klar til gode fiskeoplevelser. Vi startede ved fiskesøen Skinnaregölen, men det blæste kraftigt. Men det var let, at finde gode fiskepladser, hvor der var læ for den kolde vind. Men der var stille, og der var ikke rigtig nogen, som mærkede hug. Men så var det pludselig Eriks tur til at hive fisk i land, og han fik to flotte ørreder inden for kort tid på gult powerbait igen (Regnbue: 1160 g, 45 cm / 810 g, 42 cm). Anne fangede et par træer, men der var fiskene jo ikke lige frem…

Efter et par timer ville vi prøve en anden fiskesø Kroksjön, men der blæste også meget, så vi kørte videre. Hardy ville så gerne ned til fiskesøen Lille Grubben, så Mads, Dan, Hardy og jeg kørte ned til søen for at se, om vi havde bedre held der. Resten tog en tur til Tidaholm, og Anne var rigtig glad for at komme på bytur med Erik, Bent og Jens. Fiskeholdet blev enige om, at vi bare lige ville fiske en times tid, og så tog vi hjem til hytten. Fire timer senere…

Det var en perle – der var læ ved Lille Grubben, og solen kiggede frem enkelte gange – en utrolig smuk sø. Vi fandt et godt sted, hvor vi kunne stå. Dan prøvede med en ny flue med vinger, som han havde købt i fiskeributikken på campingpladsen. Den gav pote, og han fangede en flot ørred (Regnbue: 1270 g, 42 cm). Jeg gik lidt rundt om søen med et lille kobberblink, og det var fiskene helt pjattede med. Inden for kort tid fik jeg tre ørreder (Regnbue: 1260 g, 46 cm / 1470 g, 48 cm), men den ene sprang af helt inde ved bredden… Øv. Mads og Hardy havde også held med et lille kobber- eller messingblink, idet Mads fangede tre ørreder (Regnbue: 1340 g, 47 cm / 880 g, 44 cm /1020 g, 47 cm) og Hardy fik en ørred (Regnbue: 1100 g, 46 cm). Det bedste af det hele var, at vi slog alle svenskerne, som stod rundt om søen, stort… ? Klokken nærmede sig fem, og nu måtte vi hellere køre hjem. Vi kørte lige forbi Lille Havsjön (fluesø), som havde badetårn, klart vand og skøn natur. Området Hökensås er helt fantastisk, og vi har fået de bedste fiske- og naturoplevelser med derfra.

Søndag var det tid til at vende næsen hjem mod Danmark, og kl. 5.30 var vi klar til at køre mod Göteborg. Vi skulle lige skrabe bilerne fri for is, da frosten havde meldt sig natten mellem lørdag og søndag. På vejen mod vest ville Hardy’s skøre dame i bilen (GPS) en tur til Sjælland… Så de var lige inde og se Habo – skøn by og skøn natur her i Sverige… Vi fik samling på tropperne igen, og vi kom til Göteborg, hvor vi skulle med færgen kl. 9.00.

Jeg vil gerne sige tusind tak til Erik, Jens, Bent, Dan og Hardy for en fantastisk fiskeoplevelse i den svenske natur, samt den tålmodighed, det sommetider kræves, når jeg har et par lopper med på sådan en tur. Hver gang jeg er på tur med Terndrup Lystfiskerforening, bliver jeg bekræftet i foreningens rummelighed, hvor man altid føler sig velkommen – også sammen med sine unger. Turen til Sverige var bare god, og 24 ørreder – det var jo helt vildt… Specielt Mads og jeg er helt klar igen til Sverige anno 2013.

Pernille

Så gik turen til Hirtshals…

Den 3. marts – en lørdag morgen kl. 6 trillede vi af sted mod Hirtshals – humøret var højt, og Mads var bestemt ikke svær at få ud af sengen. Vi (Mads, Carsten og Pernille) hentede Bent og Krikken, og vi glædede os alle til frisk havluft og masser af torsk. Forberedelserne til denne tur har været store. Stængerne skulle rigges til, pilke og sprutter skulle gøres klar, og de skulle jo ligge pænt i kasse – jo, der var bestemt en ung mand på 12 år, som glædede sig meget.

Efter en god times kørsel nåede vi Hirtshals, hvor vi skulle ud på Sydvest molen – det havde vi nu lidt snak om, hvor den eventuelt kunne ligge. Mod sydvest var nok det bedste bud ?. M/S Tinker lå klar ved kajen, og solen skinnede fra en flot blå himmel – bedre dag kunne ikke vælges. Kl. 7.45 var alle 12 fiskere ombord, og vi sejlede ud af havnen. Skipper havde meddelt, at torsken var cirka en times sejlads mod vest, så vi satte os godt tilrette og nød en varm kop kaffe.

Så kom vi endelig ud til det første fiskested, og der blev truttet i hornet. Pilkene røg mod bunden i høj fart, selvom det nye hjul drillede Mads en anelse. Han skulle jo lige huske at holde en finger på spolen, så det ikke kom line-salat. Men han fik det hurtig lært, og der blev fisket for fuld tryk. Det blev kun til et par enkelte torsk på båden, men ingen torsk i agterstavnen. Skipper forsøgte nye steder, men der ikke rigtig var bid.
Så sejlede vi lidt igen, og der blev forsøgt nogle forskellige steder, men heldet var ikke rigtig med os. Bent – som den eneste i agterstavnen – fangede nogle fine små spise-torsk, men alle under 1 kg. Men så havde Carsten endelig bid – mente han helt bestemt – og han fangede også en fin søstjerne, som senere viste sig, at være den største ud af to søstjerner. De pyntede da godt i en ellers tom kurv. Mads måtte endda låne en torsk af Bent, så Hardy kunne tage et godt billede. For der skulle bare være fisk på billedet…

Poul Erik havde lidt mere held, idet han fik to torsk og en sten med op på en gang, hvoraf den største torsk vejede 1,4 kg. Det var et sejt træk, at få denne fangst hævet fra bunden – det gav helt sved på panden. Poul Erik må nok leve med, at han har fået tilnavnet Stenbideren… ? Ude i forstavnen var heldet lidt større, idet de fangede lidt flere torsk. Niels fik en flot torsk med op på 1,82 kg og 57 cm, men han blev slået af Leo. Han fangede en fin torsk på 1,94 kg og 61 cm, og dermed vandt Leo dagens konkurrence med den største torsk.
Vi lagde til kaj omkring kl. 1 4 efter en dejlig dag på havet, men turen gav ikke mange torsk. 12 friske fiskere fangede kun 13 torsk i alt, og vi havde nok alle håbet på lidt mere. Men fiskeri handler jo om andet end store fangster, men vi må jo indrømme, at det hele er lidt sjovere, når der er bid. Vi er i hvert fald klar til en ny kysttur – eventuelt med en ny kutter eller fra Hanstholm næste gang. For en næste gang bør der være – mit indtryk var helt klart, at alle har haft en rigtig god dag, hvor der blev snakket og hygget under hele turen. Det var rart, at blive blæst igennem af frisk havluft – uden dønningerne var for store.

Pernille Dyrmose Nielsen

Camp Sverige 2011

Dag 1:10 lystfiskere drog i Kristi Himmelfartsferien til Høgensås Semesterby i Sverige på lystfiskerforeningens årlige camp, vi sejlede med Stena-line og efter en køretur på 170 km. Var nogle af os fremme, der var et par biler der ville se lidt mere af Sverige men var dog fremme kort tid efter, vi blev indkvarteret og efter hytterne var gjort klare,(Henning havde ikke Jytte med så Bent måtte rede hans seng) gik vi ned i fiskechoppen for at købe fiskekort, 4 fluefiskere som måtte fiske i alle søer og 6 spinnefiskere som måtte nøjes med 9 søer, det var dog rigeligt, efter at have spist en Sweisersnitsel kørte vi alle ud til Göl 39 for at fiske dog ikke Hardy som havde glemt sit fiskegrej i hytten, der var heldigvis ikke så langt så alle kom i gang med at fiske, vi havde investeret i Nail-blink på Andreas anbefaling, efter et par udkast mente Erik H. at de ikke levede op til forventningerne i det samme fik Bent en ørred på sin spinner og umiddelbart efter havde Erik H. også fanget en ørred. Preben troede det hjalp at kaste det halve af fiskestagen ud efter fisken men der var ikke flere bid den aften, Da vi kom hjem til hytten kunne Erik H. ikke finde sin telefon vi prøvede at ringe til den men det hjalp ikke så Han kørte ud til søen for at lede men fandt den først efter Han var kommet hjem til hytten den var heldigvis i hans vest.

Dag 2:Fluefiskerne kørte ud til fluefiskesøer hvor det blev til nogle små aborrer, 4 spinnefiskere kørte til Skinnaregölen og vi var tre der kørte til Bjørnsjön en rigtig flot sø hvor vi stod ude på en bro og fiskede, Henning troede der var bid men måtte nøjes med fisken kun nappede et par gange. Om aftenen tog vi ud til Göl 39 hvor Hardy i sin iver for at tage et billede af Henning der troede at der var fisk i træerne og Hardy havde derfor ikke styr på sin snøre hvorefter han fangede sine sko. Denne dag havde vi besøg af fiskerikontrollen og vi snakkede om at der nok var en der havde glemt sit fiskekort og ganske rigtigt Erik H. havde glemt sit, vi fangede ingen fisk.

Dag 3:Fluefiskerne stod op kl. 04.00 og tog ud til en fluesø hvor de alle tre fangede en ørred, vi andre tog ud til Lille Grubben hvor Torben lige ville prøve om han kunne bunde, det var godt solen skinnede og endelig fik Hardy held med at ramme campens største ørred lige i hovedet som han sagde senere prøvede vi et par andre søer. Om aftenen grillede vi koteletter og pølser og en hyggelig snak om hvad vi havde oplevet alt i alt en tilfredsstillende tur idet der var seks der fangede fisk og Lucas havde en næsten i land.

Sverige tur 13/5 – 16/5 2010

Udenlandsturen gik i år til Sverige. Nærmere bestemt området Hökensås, der ligger ca. 160 km øst for Gøteborg. Færgen sejlede kl. 10.00 torsdag d.13/5, Så vi havde aftalt at vi skulle mødes ved færgen en halv time før afgang, sådan, at vi kunne følges derop. Da alle folk var ankommet begyndte vi at trille om bord. På færgen var der dog ikke mange siddepladser, da en eller flere skoler var på udflugt. Men vi fandt da en siddeplads langt om længe. Om bord fik folk lige ordnet den sidste proviantering af div. Whisky, øl, sodavand og slik. Som der skulle hygges med de sene aftener. Vi aftalte på færgen, at vi ville vente på hinanden, nu når vi var kommet i land igen.

Så var det tid til at gå i bilerne og gøre sig klar til at forlade færgen. Turen af færgen gik også fint, indtil de ?flinke? toldere fik øje på bilen. Så det endte med, at de 2 andre biler måtte fortsætte uden os. Efter en time fik vi da endelig lov til at køre videre. I mellem tiden var de andre biler jo kommet et godt stykke foran os. Men vi fik tastet adressen ind på Gps’n, og kørte ellers derop af. Vi ankom trods alt kun en lille halv time efter de andre. De fortalte efterfølgende, at de havde kørt på grusveje for at finde derop. Men nu var alle ankommet til destinationen, så nu skulle der hentes nogle nøgler, så vi kunne få pakket ud. Da folk havde pakket deres grej ud, besluttede de unge at de ville ud og prøve lykken.

De nærmeste søer lå lige i området, så der kunne jo ikke være så langt. Men efter vi havde travet små 8 km rundt, fandt vi ud af, at vi havde gået i rundkreds. Men ?på den? igen, og så den anden vej. Efter 10 minutters gang nåede vi Ibbesjön, som var den sø der lå nærmest. Efter 5 min. fangede undertegnede en lille gedde på 45 cm, på flue. Derefter blev vi enige om at der nok skulle komme flere på land, nu når vi allerede havde fanget en. Efter et par timer blev vi enige om at det måtte være spisetid, så vi gik op mod camping pladsen igen. På campingpladsen lå der en lille restaurant, hvor vi alle var oppe at spise. Efter maden fortsatte de unge med at fiske. Denne gang prøvede vi L. Havsjön, som er en ren fluefiske sø. Der var mange fisk der ringede, men de var altid lige 10 meter for langt ude. Da mørket faldt på tog vi tilbage til de gamle, som sad og hyggede sig med et spil whist eller to. Fredagen startede nede ved Ibbesjön. Andreas havde været tidligt i gang den morgen, og det belønnede sig også i form af et par ørreder lige omkring kiloet. Da resten af de gamle var kommet op, var de så flinke at tage morgenbrød med ned til søen. Efter morgenmaden var blevet indtaget, fordelte folk sig i de forskellige søer, og et par stykker blev sendt ind til Tidaholm efter middagsmad og aftensmad. Der blev fisket meget hele fredagen, men fiskene udeblev. Aftensmaden fredag var de berømte kjøtt buller med kartoffelmos til 20 mand. Efter maden fortsatte fiskeriet i de forskellige søer. Erik H Hansen var så uheldig at miste en stor fisk. Morgenen efter stod det ned i lårfede stråler, så det var ikke den helt store fiskelyst der var. Men efter lidt morgenmad og et lille kig på vejrudsigten, besluttede de fleste af os for at prøve. Det var jo trods alt turens sidste fiskedag. Efter endt fiskeri lørdag aften kl. 19.00, var resultatet: 7 ørreder og en gedde – 5 ørreder til Andreas, 1 ørred og en gedde til undertegnede og sidst men ikke mindst Poul Erik Simonsen med en ørred. Alle ørrederne lå lige omkring kiloet. Da folk var ved at være trætte blev vi enige om at gå ned i restauranten og spise igen. Da vi kom derned blev vi glædeligt overrasket, da ejerne af campingpladsen ville betale maden for os alle.
Efter vi alle var mætte, gik de gamle op for at tage et sidste slag whist. Det var et par hyggelige dage, der var ved at være slut, men folk var også ved at være temmelig trætte. Så folk gik rimelig tid i seng, da de jo skulle være friske til at køre hjem næste morgen. Søndag morgen spiste folk resterne af morgenmaden inden der var tid til at gøre lidt rent. Vi skulle med færgen kl. 12.45 fra Gøteborg, så vi kørte fra Håkensås ved 10 tiden. På vejen skulle vi jo lige ha en kop kaffe og en bid brød på et motorvejs cafeteria. Vi kom til færgen i god tid, så vi lige kunne nå at strække benene inden turen gik over Kattegat. På færgen var der trængsel blandt spille automaterne, for at brænde de sidste svenske kroner af. Endelig nåede vi Danmark igen, og fortsatte kursen hjem over. Det er af min opfattelse at alle folk hyggede sig og havde en god tur. Det havde jeg i hvert fald. Næste år håber vi bare lige på 50-60 fisk mere =) Knæk og Bræk.

M.V. H Christian.

Sommerskole

..Mega mange helt vildt fede aktiviteter i sommerferien for børn i 3. til 6. klasse…sådan lyder overskriften på pjecen der bliver uddelt til skolebørn i Rebild og Mariagerfjord Kommuner. Igen i år sad min mor klar ved computeren d. 11. maj for at

tilmelde mig sommerskole i uge 26 – ligesom sidste år ville jeg rigtig gerne deltage på holdet med lystfiskeri i bla. Terndrup. Der er plads til 12 deltagere, så det er med at være hurtig. Sidste år hørte jeg at der var så stor interesse for holdet at

der kunne have været oprettet 20 hold. Heldigvis kom jeg igen på holdet og kunne se frem til at bo hos min bedstemor og bedstefar i Terndrup i de 4 dage sommerskolen varer.

Mandag d. 28. juni mødte jeg forventningsfuld op ved Mølledammen i Terndrup kl. 9.00 – det blev en god og hyggelig dag selvom jeg ikke fangede noget. Tirsdag d. 29/7 kørte vi til Put and Take søen ved Willestrup – jeg havde bid flere gange,

men måtte igen tage hjem uden fisk. Onsdag d. 30/7 kørte vi til Nørreris put and take og den dag lykkedes det mig endelig at fange min første ørrede på 1280g og 47 cm – jeg var meget stolt og glad. Den aften fik vi grillet ørrede til aftensmad,

den smagte rigtig godt. Det hele blev spist op – ja selv min hund Jesse kunne lide fisken.

Torsdag d. 1/7 var sidste dag på sommerskolen. Denne dag skulle vi fiske ved Teglværksøen mellem Hadsund og Visborg – vejret var næsten for godt – sol og skyfri himmel – så måske var det grunden til jeg ikke fangede noget den dag, men

pyt med det. Sammenholdet og den gode tone blandt deltagere og ledere er rigtig god. Det er sjovt at være med og så gør det mindre om man fanger noget, selvom det selvfølgelig sætter prikken over i´et.

Tak til alle på holdet – jeg håber vi ses næste år igen.

Mikkel Bruun Kastrup
10 år
Hadsund.

Fiskeskolen 2008

Som noget helt nyt har TLF afholdt ”fiskeskole”.

Bestyrelsen fik en henvendelse fra Rebild og Mariagerfjord kommuner om vi sammen med andre foreninger ville påtage os den opgave at afholde skole for børn der går i 3-6 klasse i de to kommuners skoler. Dette syntes vi i bestyrelsen kunne være en interessant opgave, og måske kunne vi på denne måde også få nogle flere junior medlemmer. Henning påtog sig opgaven som tovholder og tre pensionist medlemmer meldte sig som medhjælperer, disse fire fik desuden støtte af Flemming og Jytte, hvilket var yderst kærkomment. Vi havde sat en begrænsning på deltagerantallet idet vi jo er helt nybegynderer på dette felt så vi ville kun have 12 ”elever” på hvert af de to hold, det var vist klogt for allerede en time efter at der var åbnet for tilmelding var begge hold fuldtegner og en venteliste oprettet.

Mandag d 25 juni mødtes vi så ved Mølledammen, Henning, Knud, Poul Erik , Flemming og undertegnede, hvem der var mest spændte os eller de 12 drenge, ved jeg ikke , men det viste sig at være nogle dejlige og meget interesserede drenge som vi i de kommende fire dage skulle forsøge at lære lidt om lystfiskeri.Formålet den første dag var at vi skulle lære hinanden lidt at kende, drengene blev undervist i at binde knuder og lærte at kaste med spinder og flue eftyer et bobleflåd, derforuden fortalte vi dem noget om almindelig god opførsel i naturen og de blev indført i de forskellige fiskemetoder ved åer søer hav og fjord og hvilket grej der er anvendeligt de forskellige steder.

Tv Nord havde fået nys om hvad vi foretog os så de indfandt sig for at lave optagelser, der så blev sendt om aftenen, det var en god reklame for klubben.

Tirsdag tog vi til medestedet for nu skulle teori omsættes til praksis. Drengene brugte deres eget udstyr, dog ikke endegrej som vi lagde til. . Desværre var vi ikke vågne nok til at efterse deres liner

Og på den konto mistede to drenge fisk, men det lykkedes for to andre at lande fisk, hvilket blev belønnet med sponsor præmier fra Sparekassen Himmerland, jeg har helt glemt at nævne at i forbindelse med indkøb af grej hos Almas fik vi foruden stor rabat på købet hatte til alle deltagerne.

Ved frokoastid kom Jytte og der blev kogt pølser og røget ørred (medbragt fra fryseren) Denne dag sluttede kl. 15.

Lidt fjordfiskeri skulle også prøve så onsdag drog vi til Voer efter fladfisk. Der gik kun en halv time før en af drengene landede en fin fladfisk, så vi troede virkelig på det, men kun Poul Erik havde også heldet med sig, Men trods dette magre resultat var der ingen af drengene der så ud til at kede sig men der skete da også noget ind imellem en knækkede sin stage og en havde smidt blusen på jorden hvilket resulterede i at en anden, der lige ville prøve med en spinder fik fat i blusen og sendte den i Randers fjord (vi fik den med hjem) også denne dag var vi hjemme kl. 1500

Torsdag var sidste dag og vi havde egentlig planlagt en tur til Mariager fjord efter havørred , men vi havde fået underretning om at det for tiden står noget skralt til med ørreder så vi besluttede i stedet at tage til Volstrup. Denne dag sagde vi til drengene at nu var de næsten udlærte så nu skulle de klare mest muligt selv, desuden pålagde vi dem at fiske med spinder den første time derefter med bobleflåd en time og først derefter var der frit slag,. Det gik meget fint, der var bare ikke rigtig nogen fisk der var interesseret i v deres madding, kun en havde bid og den mistede han, men trods de lidt magre

resultater rent fangstmæssigt syntes drengene at det igen havde været en god dag.

Vi sluttede i Volstrup kl.1430.med over rækkelse af diplom og flere af drengene udtrykte ønske om at komme igen til næste år, hvis vi gentager arangementet. Vi andre var også glade for det lykkedes så godt, der er lige nogle småting vi skal have justeret inden vi modtager næste hold d. 4 august